Tales of the Abyss (3DS-versionen)

Recension skriven av czaros1994  |  2012-08-29
Tales of the Abyss (3DS-versionen) Ett underbart men också underskattat spel

Obs! Det här recensionen har jag ursprungligen skrivit för Gamereactor och det var ett bra tag sen. Jag ändrade vissa opassande meningar samt ändrade betygen så de passar till 1-5 systemet.

Jag ska skriva en recension av Nintendo 3DS spelet, ”Tales of the Abyss” utvecklat av Namco. Spelet släpptes först till Playstation 2 men det kom aldrig till Europa utan släpptes bara i Japan och USA. I november 2011 släpptes samma spel till bärbara konsolen Nintendo 3DS även här i Europa.

Story
Tales of the Abyss utspelar sig på Auldrant, en planet uppbyggd av elementarpartiklar som kallas Fonons. För den största delen av planetens historia, kände man till sex stycken fonons: Skugga, Jord, Vind, Vatten, Eld och Ljus men till slut upptäckte man den sjunde fonon, nämligen ljudet.

När man börjar spelet så får man se på en cutscene där Yulia Jue som läser delen av the Score (texten som beskriver allt som ska hända) som handlar om ”The Light of Sacred flame” (det handlar om spelets huvudperson, Luke). Efter att hon är klar så hoppar spelet över till året ND2018 och då möter man huvudpersonen Luke fon Fabre, en 17 år gammal kille som är sonen till Duke fon Fabre, en person från kungafamiljen i kungariket Kimlasca. Luke blev kidnappat som barn, men familjen hittade honom och tog tillbaka hem. Luke förlorade allt minne av vad som hände innan kidnappningen. Hans familj bestämde sig för att stänga in honom i palatset till han är 20 år gammal. Dessa händelser påverkade hans personlighet och därför är Luke taskig och ignorant till världen i början av spelet. Efter kidnappningen så började Luke få konstiga huvudvärken, då han hörde konstiga röster som ingen annan kunde höra.

Spelet börjar med att Luke är kallad till ett möte där han får veta att hans lärare i svärdkonst Van ska resa bort för att leta efter Fon Master Ion som blev kidnappad. Luke var arg på att han måste lämna staden men fick chansen att få en till lektion i svärdkonst. Lektionen slutar när en tjej kommer in i slottet genom att få alla vakter att sova med en sång kallad Fonic Hymn. Hennes mål var att döda Master Van, man hon lyckas inte eftersom Luke blockerade hennes attack skapade en hyperresonans som har teleporterat bort dem till Tataroo Valley. Där får vi veta att tjejen heter Tear och hon bestämde sig för att leda Luke tillbaka till hans hem.

Spelet handlar om mycket mer än så men jag vill inte avslöja mer eftersom man tappar då bort det roliga i spelet. Jag säger bara att storyn har många plötsliga vändpunkter och att karaktärernas beteende förändras.

Karaktärer
Under resans gång möter man många karaktärer som sedan följer Luke på hans äventyr. Varje karaktär har sin egen personlighet.

Tear är en Oracle Knight och hon har flera hemligheter som hon inte kan avslöja. Hon har en sällsynt förmåga att använda sig av den sjunde fonon. Även om hon är väldigt seriös hela tiden så har hon en svaghet för söta saker.

Jade är den överste soldaten i Malkuth arme med mycket kunskap om världen. Han är även känd som Jade the Necromancer. Han brukar vara ironisk i nästan allt han säger.

Guy är Lukes kompis och han jobbar åt Duke fon Fabre. Han har en fobi och är rädd för kvinnor efter en händelse som han inte kommer ihåg.

Anise är en tjej som drömmer att vara gift med någon rik. Hon har alltid mycket att säga och är oftast glad. Hon är livvakten för Fon Master Ion, även om hon är bara 13 år.

Mieu är en cheagle, som är ”The Sacred Beasts of Lorelai”. Changles är små, söta varelser med stora öron som kan spruta eld. Mieu är en av de få cheagles som lärde sig spruta eld i tidig ålder och kunde inte riktig kontrollera den förmågan och därför tände han skogen och fick stora monster att flytta till nytt område.

Förutom huvudpersonerna så finns det väldigt många andra mindre eller mer viktiga karaktärer som jag inte kan skriva om eftersom man avslöjar för mycket av handlingen.

Världen
Spelets handling utspelar sig på planeten Auldrant, en fiktiv värld som styrs av andra regler än jorden. Auldrant är indelad i två olika rikedomar: Kimlasca och Malkuth. Människor använder sig av ”the Score”, texten som säger vad som kommer att hända.
Världen i spelet är ganska stor och byggd på fint sätt. Det finns många fina städer och dungeons (tempel, route mm.). Det finns mycket att se.

Grafik
Det är svårt att säga om grafiken är bättre eller sämre på 3DS jämfört med den gamla PS2 versionen… Vi kan säga att den håller samma nivå.

Grafiken i spelet är fint. Spelets använder sig av anime-liknande grafik som gör allt lite finare. Karaktärerna ser OK ut, men omgivningen ser verkligen bra ut. Städerna är fina och detaljerade. Det enda som är mindre bra är att allt verkar lite för ljust ibland. Det finns mycket små saker som får dem att se mer realistisk ut. 3D-effekten är inte speciellt bra och det är lite irriterande att text- molnen är mycket långt fram. Men jag spelar utan 3D ändå och det är inte nödvändig att spela med 3D:n på. Jag ger grafiken 4/5

Ljud och Musik
Det som är bra med spelet är att det finns riktiga röster i de viktigaste delarna av spelet. Rösterna är bra som händer ganska sällan när man gör rösterna från japanska till engelska. Det finns inga röster vid frivilliga samtal (man trycker START för att lyssna till vad karaktärerna säger) men det finns så många av dem att det förmodligen inte skulle ens få plats på kortet. Musiken i spelet är väldigt bra och den är skön att lyssna på. Det är definitiv en av det bättre soundtrack i spel. Opening-låten ”Karma” är bara instrumental i västländska versioner. I denna kategori får spelet 5/5.

Spelbarheten (Gameplay)
Förutom storyn så är det gameplay som är det viktigaste och det är en till stark punkt i Tales of the Abyss. Spelet är en RPG där man får ”experience points” och levlar upp. Till skillnad från många RPGs så är striderna inte turbaserade. Det är mer action, men de viktiga delarna av RPG finns med. I striden kan man använda vanliga attacker eller ”artes” som är specialattacker som tar TP när man använder dem. Karaktärerna är olika. Luke och Guy slåss med svärd, Tear och Natalia använder magi och kan läka, Jade använder sig av både spjut men också starka fonic artes och Anise slår med sin mjukis djur Tokunaga genom att få den att växa upp till en stor storlek. Man kan välja mellan karaktärerna men för det mesta så kör man med Luke. På 3DS versioner kan man ha 4 artes till på pekskärmen som man kan använda i striden. Jag är väldigt nöjd med stridssystemet.

Förutom att slåss så går man så klart runt spelvärlden för att möta karaktären med mera. Kontrollen utanför striden är också bra och det finns inga ställen som det finns några fel på. I dungeons får man ofta lösa något slags pussel på olika sätt. Man får ofta använda Mieu till att sätta eld på något eller förstöra någonting.

Den andra typen av vandring är när man går mellan ställen då man är i så kallad ”field”. Där går man på en förminskad version av landet och man är större än träden. Men det är meningen att det ska vara kartskärm. I senare del får man även använda sig av landskeppet Tautarus för att förflytta sig.

Det enda som är lite dåligt ibland är att man inte ens hinner ta några steg innan man blir stoppad av ett nytt samtal, men detta påverkar inte betyget och spelbarheten får också 5/5.

HÃ¥llbarheten
Spelet är ganska långt. Det tog mer än 40 timmar för att klara och då fanns det ändå mycket jag inte såg. Eftersom storyn är så intressant och gameplay så bra så vill man bara fortsätta och gå vidare och spelet lyckades att slå genomsnittlig tid per användning på mitt 3DS med hela 53 minuter per användning som är fortfarande mest trots att jag körde det för nästan 5 månader sen
Spelet får 5/5 även här.

Sammanfattning
Tales of the Abyss är ett underbart spel med väldigt bra story som får spelaren att vilja fortsätta spela. Karaktärerna har olika personligheter och bakgrund och alla förändras under spelets gång. Världen är stor, fin och full med saker att se, få och göra. Grafiken är väldigt bra, speciellt omgivningen, men inte alla textur är så underbara. Ljudet är bra och det finns bra röster. Musiken är en av de bästa jag har hört i spel. Gameplay är nästan perfekt och hållbarheten är långt. Om man vill veta ännu mer om karaktärerna och storyn så kan man se på anime som är komplettering till spelet, dock jag är osäker om det finns en engelsk version än.

Jag rekommenderar spelet till alla som gillar spel med bra handling och bra gameplay. Jag rekommenderar det främst till alla som gillar japanska spel och RPG genre.
Mii Swap - Gå med i vår grupp på Facebook!

Harvest Moon: A New Beginning (2013)