Liberation Maiden

Recension skriven av Recoil  |  2012-11-21
Liberation Maiden Ett kort men actionpackat spel

De flesta av er känner säkert till vem Goichi Suda, eller Suda51, är. Han är hjärnan bakom spel som Killer7, No More Heroes och Lollipop Chainsaw. Ett kännetecken för Sudas spel har ofta varit att de har en otroligt absurd story med lika absurda karaktärer, det får gärna vara en del sex och mycket blod inblandat också. Därför kommer Liberation Maiden som en smärre överraskning då det är avsevärt nedtonat och konservativt i sin presentation.

Låt detta dock inte avskräcka dig om du gillar det där med sex och blod. För 80 kr i eShop får man ett spel som bjuder på frenetiskt skjutande i tredjepersonsvy som, för att vara ett shoot-em-up, känns precis lagom i längd. Du antar rollen som den unga tjejen Shoko Ozora, nyvald president över New Japan. Politik fungerar lite annorlunda i Liberation Maidens Japan, Shoko har nämligen den enorma plikten att försvara sitt land mot en okänd kraft som hotar att fördärva det vackra Japanska landskapet med sitt gift. Till hjälpmedel har hon en flygande Liberator-mecha som effektivt "rensar" bort dessa "orenheter" från Japan. Ja, detta är enligt Suda51 själv en analogi till "rutten politik" som måste fixas av den unga generationen.

Men vidare till själva spelet och hur det fungerar. Du styr Shokos mecha över en stor bana som du kan röra dig hyfsat fritt igenom, men varje bana kräver att du förstör ett antal kraftgeneratorer som kallas Lesser Conduit Spikes för att sedan ta dig vidare till bossen. I vanligt spelläge ser du banan snett uppifrån och ser ner på olika Japanska storstäder och industrikomplex som har invaderats. Mechan styrs med circle pad och kameran följer med rörelserna automatiskt, så den biten behöver man aldrig tänka på. Med hjälp av pekskärmen låser man in siktet på fiender, men det är inte bara marken du måste ha koll på. I luften kommer det ständigt en till synes ändlös våg av missiler som måste tas hand om innan Shoko träffas. Detta bäddar för otroligt hektiskt användande av pekpennan, ibland lite för hektiskt faktiskt. Det är lätt att börja fokusera sig på att skjuta sönder missiler medans markfiender samtidigt försöker attackera. Det gäller att vara snabb och observant, annars försvagas mechans sköld tills den exploderar!

När alla kraftgeneratorer är förstörda släcks ett energifält som har skyddat banans boss, en s.k. Greater Conduit Spike. Nu ändras perspektivet och Shoko flyger ner för att möta bossen på samma nivå. Här gäller det att cirkla omkring bossen och skjuta sönder dess ömtåliga delar en efter en tills energihärden blottas och du kan få in dödsstöten genom att snabbt göra cirkelrörelser med pekpennan. Efter en intensiv strid känns detta väldigt tillfredställande :)

För att summera så är Liberation Maiden ett relativt kort, hektiskt actionlir som tilltalar shoot-em-up fans som gillar att ständigt förbättra sitt high-score. Spelet har 5 banor och detta känns ok, men en till bana hade nog varit uppskattat (du förstår när du ser slutet). Det kunde även ha varit lite mer variation i banorna och det är trist att man aldrig riktigt får reda på vad de mystiska invadörerna egentligen är för några. Nåväl, vi får väl hoppas att Suda51 har lyckats med det han var ute efter med detta lilla experiment och att fler spel i Guild-serien är på väg!
Mii Swap - Gå med i vår grupp på Facebook!

Scribblenauts Unlimited (Q1 2012)
Scribblenauts Unlimited screenshot